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Writer's pictureKyungeun Seo

Locating my silk painting between private and digital spaces

Updated: Oct 10, 2019

The significance of image overlay and silk painting in my creative.

비단화의 중첩의 이미지가 나의 작업에서 중요한 이유


Before I start drawing I source reference pictures on the Internet. Countless images and photographs present themselves to me through my computer screen, as though they say to me “Here we are for your painting”. Some images seem to have a stronger pull on my imagination and intuition, and when I choose the “right” image out of the hundreds available I feel an invisible connection between the photographer and me. After much consideration, I choose one image to start using in a new silk painting.


So why do I choose silk?

The reason I like silk is that it's a transparent material. The natural colour of silk is neutral and muted; its fine gauziness is reminiscent of veils. These properties make silk ideal for creating my overlay screens as it still allows the painting beneath to be visible. Silk offers certain material qualities to my creative practice that other fabrics could not. It has a texture that is different from organza and other acrylic fabrics. By placing screens of silk in front of my paintings I can transform bold areas of colour and clear edges into a more muted and indirect visual experience. The result of this also creates a calming atmosphere that makes me think of scenery of mountains covered by morning fog.


Secondly, silk imparts a very Oriental feel. In my undergraduate years I majored in Western painting, so I pondered to myself about why I suddenly now started using Oriental painting materials. For me, a greater meaning lies within the use of Oriental painting materials. I feel a different, perhaps deeper, sense of expression of my concepts when using Oriental materials as opposed to Western painting materials. Thirdly, silk fabric can be hydrated simply by being close to water, and it takes less time to work with because of its fast drying time. The hydration of silk is significant because as I paint the colour is absorbed into the fabric, unlike the overlay effect created oils and acrylics. When the brush touches the silk, I can explore the various effects of rubbing the bristles and paint into the fabric. Experimenting this way with the interaction of the paint and surface is not as achievable with Jangji (the particular paper I use) or other fabric materials. The speed of my working process is also really important for me at the moment because I need create and install a considerable number of paintings. If the medium dictates a slower process it leaves the window of experimentation open for far too long. At this point in my practical research I want to work as fast as I can- if I am able to see results of my experimentation quickly, the sooner I can reflect on the processes and guide the direction of my practice.

It is possible to paint with watercolour on silk; in this combination silk and watercolour reflect on their translucent and transparent natures. Silk is also easy to handle. With all of these points considered, silk fabric seems to be a good choice for my practice. That's not to say that all the paintings I'm working on (and will work on in the future) are limited to Oriental painting materials. At this point of the journey I am still experimenting with materials to find what really works with my process and practical objectives.


My painting is a very intimate process and I have to feel a connection with the images I create. The paintings behind the silk screens represent private space, and I sense a level of communication where the images I use come and speak to me in the privacy of my studio. After all, these images that are accessible in public, digital space do mean something to me; I interpret and creatively transform them in different ways. They become new images that emerge from public to private. It is interpreted through my painting on silk, which has the element of transparency that allows the feeling of overlay.



중첩의 이미지, 비단화가 좋은 이유

인터넷 공간과 사적인 공간에서의 만나는 나의 비단 그림


그림을 그리기 전에 먼저 사진을 고른다.

 인터넷에 있는 마음에 드는 사진을 고른다. 수많은 이미지와 사진들을 선별하고, 나에게 이야기하며 다가오는 사진을 고른다. 그것이 숲이나 자연, 새 그리고 도시 어떠한 것이든 마음속에 다가오는 이미지, 중첩적인 그런 사진을 고른다. 수많은 사진 중 바로 번뜩이는 이미지를 고를 때, 바로 그 순간 사진작가와 내가 보이지 않는 통함을 느낀다. 고심 끝에 고른 이미지 한 장을 화판에 다른 이미지는 비단에 그린다. 


그러면 왜 나는 굳이 비단을 선택한 것일까?

내가 비단을 좋아하는 이유는 바로 비치는 소재라는 것이다. 투명한 비침을 좋아하는 내가 이 비단을 고르는 이유는 색상이 단아하면서도 베일처럼 속이 비쳐서 이다. 이것은 비단 뒤에 있는 또 다른 화판의 이미지를 비치게 한다. 중첩의 이미지를 표현하는 데 있어서 이만큼 훌륭한 소재가 없을 것이다. 이것은 오간자나 다른 아크릴 소재의 천과는 다른 느낌의 비침이 이다. 크림빛이 돌면서 직접적인 비침이 아니라 슬며시 들어오는 비침이 있다. 마치 아침 안개에 뒤 덮여 보이는 뒷 산의 정경과도 같은 그러한 분위기의 색상일 것이다. 


둘째로는 비단은 참 동양적인 느낌을 자아낸다. 서양화를 전공한 나로서 왜 갑지가 동양화 재료를 꺼내는지 의문이 들을 때가 있었다. 동양화의 소재로 표현했을 때 다가오는 묵직함이 있다. 이것은 서양화 재료로 표현했을 때 다가오는 느낌과는 사뭇 다르다.


셋째, 비단은 물과 친하여 수채가 가능하고, 건조되는 시간이 빨라 작업에 걸리는 시간을 단축시킬 수 있다. 유화나 아크릴처럼 덧입히는 방식의 채색과는 다르게 흡수 방식으로 채색을 하게 된다. 붓이 비단에 닿을 때 붓의 문지름에서 오는 여러 효과를 맛볼 수 있다. 장지나 다른 소재의 종이에서 나오는 종이 보풀과 같은 것은 일어나지 않는다. 그림으로 설치 작업을 해야 하는 본인에게 작업 양과 속도는 정말 중요하다. 진행속도가 더딘 재료는 실험하다가 중단한 적이 수도 없게 많은 것 같다. 작업을 하다가 결과를 빨리 보면 볼수록 작업을 진행하는 방향성을 갖는데 수월하다.

비침의 소재를 가지고 수채화가 가능하며 다루기 좋고 쉬운 지금 이 비단 재료가 나름 괜찮은 것 같다. 그렇다고 내가 진행하고 있는 모든 그림들을 동양화 재료로 제한한다는 것은 아니다. 이 부분에 있어서는 아직도 실험 중이며 이런 과정 속에서 진정으로 어울리는 소재와 재료를 찾아나가는 여정이 될 것이다. 

비단 뒤에 겹쳐서 보이는 이미지는 한 번에 다가와 내게 이야기한다. 사적인 공간인 작가의 작업실에서 말이다. 결국 공적인 공간에 오픈되어 있는 이미지는 나에게 선택을 받아 의미가 되고 이것이 또 다르게 해석되어 작업으로 진행된다. 공적인 곳에서 사적인 공간으로 들어와 그 사이에 오가며 나타나는 새로운 이미지가 되는 것이다. 

이것은 중첩의 느낌을 허용하는 투명성이 있는 비단이라는 재료에서 재 해석된다.


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